#anita wach #magdalena tuka #prywatna inwentaryzacja jak umierają zające  9_12/ 19:30 #oratorium centrum kultury 

Ontologiczne poczucie zagrożenia w wykonaniu TukaWach. „Prywatna Inwentaryzacja”, czyli nadszedł najwyższy czas konfrontacji z faktycznym stanem rzeczy. Wraz z widzami wchodzimy w pustą przestrzeń, to czym będziemy próbować ją wypełnić to rodzaj zdarzeń mających swe źródło w naszych, bardzo osobistych rozliczeniach. Mogą wydawać się błache, niepoważne, dziwaczne, ale dzięki temu, że są nasze – są unikalne. Performans ma formę wystawy, bo tylko wejście w stan „bycia obiektem” może uchronić inwentaryzację, czyli rozliczenie, przed kompletnym chaosem. Czym są nasze galeryjne eksponaty? Na przykład akt kobiecy wciśnięty w kąt przestrzeni. Obraz trwa tylko kilka minut, pozostawiając po sobie wrażenie bardzo intymnego spotkania, a zarazem poczucia głębokiej samotności oraz… wełniane czerwone skarpetki jako jedyny ślad JEJ obecności. To także wykręcone do góry nogami ciało, bez twarzy. To co po nim pozostaje to „świeżo podlana roślina doniczkowa’ i wrażenie, że coś gwałtownego zaszło, co wbiło ciało w tak radykalną formę. „Jak Umierają Zające” – zadając sobie to pytanie otwieramy przestrzeń nieznanego lub utraconego. Zając ma niezwykle bogatą mitologię w różnych kulturach. W starożytnym Egipcie hieroglif w postaci zająca oznaczał czasownik „być”. Dlatego choć na parę chwil próbujemy wcielić się w to zwierzę, by dzięki niemu nawiązać realny kontakt z widzem, Być razem. To co każdy wie o zającu, to jego sposób poruszania się. Zając skacze. I ten rodzaj dynamiki jest logiką naszej dramaturgii, to gwałtowne zmiany, pozbawione sensu, to wiara w intuicję i… samo-ofiarowanie. Zając ma naturę łagodną i jak powiedział jeden z widzów po spektaklu: „w naszych czasach potrzebujemy więcej Zajęcy”. Performans dedykowany jest niemieckiemu artyście Josephowi Beuysowi, który wierzył w rewolucyjną, uzdrawiającą moc sztuki.

„prywatna inwentaryzacja” #koncept i reżyseria:anita wach #występują: magda tuka, anita wach formę. i wiele innych zdarzeń „wyrwanych z wnętrza” performerek. „jak umierają zające” #koncept i reżyseria: magda tuka #występują: magda tuka #dźwięk: opaean „prywatna inwentaryzacja” i „jak umierają zające” powstały w ramach stypendium ministra kultury #koprodukcja: studium teatralne #www.tukawach.com

MAAT FESTIVAL CIAŁO NARODOWE 2017 idea, koncept, kurator programu: TOMASZ BAZAN / produkcja: JOANNA KOLSTRUNG i ARKADIUSZ SŁAWEK / współpraca: KAROL RĘBISZ, MACIEJ POŁYNKO, EWELINA KRUSZEWSKA, TOMASZ FABIAŃSKI, MACIEJ RUKASZ / zrealizowano z środków: Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego