NATIONAL AFFAIRS: intymność – KONCEPCJA: IZA SZOSTAK – KONTEKST: MAAT FESTIVAL 2017 LUBLIN – IDIOM PRACY: CIAŁO NARODOWE

Ciało wytwarza przestrzenie ryzyka i zagrożenia. Samo siebie podważa. Bywa nienormatywne, chore i niepełnosprawne. Bywa, że działa wadliwie, na poziomie somatycznym stając się tym samym ciałem niepoprawnym politycznie. Proces osobliwej komunikacji ze światem zaczyna zawsze od siebie: wystawia się, jest niepokorne, nieustannie konstruuje się i rewiduje, dekonstruuje i konstruuje na nowo. Jest subwersywne, przekracza granice wyznaczane przez władzę polityczną oraz kulturową, której podlega. Uczestniczy we współczesnych rytuałach – świadomie i nie. Czerpie z różnych kultur – wciąż od nowa wytwarza się z tego, co z nich dla siebie przyswaja. Ciało jest procesem. Nie posiada raz na zawsze danej tożsamości ani płci, ale przywiązuje się do obiektów, miejsc, zwierząt, głosów czy nawet elementów wirtualnego świata. Szuka nowych sposobów komunikacji. Szuka kontaktu i bliskości w sposób, na jaki (nie) pozwala otaczający je kontekst.

Ciało poszukujące kontaktu z drugim ciałem – ciało ryzykowne – jest dziś zmuszone przekraczać tradycyjne modele intymności. Ucieka się do odruchów bezwarunkowych. Korzysta z ekspresji i z afektu.

Ciało białego człowieka wielu narodowości.
Ciało zbuntowane i niesubordynowane.
Ciało potykające się o wzorce i „ślizgające się” po stereotypach.

IZA SZOSTAK tancerka, choreografka. Absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie oraz Codarts/Rotterdam Dance Academy w Holandii. Odbyła staż w Belgii w zespole Jana Fabre/Troubleyn. Autorka spektakli m.in. „RE//MIX- Merce Cunningham”, “Ciało. Dziecko. Obiekt.”, „Europa. Śledztwo”, „Balet koparyczny”. W swojej praktyce choreograficznej powołuje się na ruch autentyczny, choreologie oraz improwizacje. Interesuję ją perspektywa nowego materializmu, który dostarcza narzędzi do postrzegania materii jako aktywnej i sprawczej. Tworzy systemy komunikacji pomiędzy ciałem i obiektem. Pracuję w oparciu o antropologiczne badania terenowe. Przetwarza obrazy ze sztuk wizualnych, filmu, własnej pamięci, zmysłów i biografii. Traktuje choreografię jako instrument do tworzenia nowego porządku. W swoich pracach sprawdza różne strategie ucieleśniania inspirując się m.in. motoryką dziecka, mechanicznością maszyn budowlanych czy fakturą obiektów/narzędzi w pracowni stolarskiej. Współtworzy Centrum w Ruchu.

NATIONAL AFFAIRS koncepcja, choreografia, performance: IZA SZOSTAK / Dramaturgia: ANKA HERBUT/ Muzyka: KUBA SŁOMKOWSKI

MAAT FESTIVAL ‘CIAŁO NARODOWE’ idea koncept, kurator programu TOMASZ BAZAN / produkcja JOANNA KOLSTRUNG i ARKADIUSZ SŁAWEK / współpraca: KAROL RĘBISZ, TOMASZ FABIAŃSKI, MACIEJ RUKASZ / zrealizowano z środków Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 
 
 
 
 

fot. Maciej Rukasz