#anita wach #parasite now#1: biedny pokoik polskiej wyobraźni 8_12 / 20:30 #sala widowiskowa centrum kultury

Parasite Now to inicjatywa choreograficzna zrodzona z potrzeby ruchu ciała „niesamodzielnego”; ciała, które samo nie jest w stanie wyprodukować własnego sensu i własnej jakości, które do istniena potrzebuje osobnego organizmu, rzeczy, partnera, kolektywu. Materiał przygotowany na Maat Festiwal, Ciało Narodowe, to pierwszy szkic projektu poświęconego eksplorowaniu figury Pasożyta uosobionego w postaci performera, w strukturach grupy, lub, jak w tym wypadku, rzeczy: rzecz(y) pospolitej i jej naskórka.

Sytuacja prezentowana w Lublinie skupi się wokół tematu bezpieczeństwa, strategii ochrony przed inwazją, izolacji jako najprostszego mechanizmu reakcji obronnej. Pasożyt jest postrzegany jako najniższa forma istnienia zarówno w świecie kultury jak i natury. To jednostka podejrzana, promująca zależność, nierówność i asymetrię i zagrażająca społeczności. I to jest jego wkład w historię i w ewolucję. Bez ingerencji patogena organizm pozostaje w stanie doskonałej równowagi, w bezruchu, historia zatrzymuje się. Według filozofa Michela Serres działanie pasożytnicze poprzedza, a nawet jest warunkiem każdej relacji – jeśli gdziekolwiek istnieje jakakolwiek równowaga, wtargnięcie pasożyta do środka systemu natychmiast prowokuje różnicę. System natychmiastowo reaguje i zaczyna się zmieniać. Czas zaczyna płynąć
Parasite Now to trzyletni projekt o braniu i dawaniu złożony z trzech cykli: Kształtowanie Charakteru, Budowanie Relacji, Kreowanie Sytuacji. Będziemy przyglądać się rozmaitym strategiom (anty)pasożytniczego działania, komunikowania się i gospodarowania przestrzenią i ciałem, zarówno swoim jak i innych organizmów. Praktyka pasożytnicza to praktyka używania i wykorzystywania, praktyka bycia wewnątrz innego organizmu, praktyka stawania się częścią, konfrontowania sposobu bycia indywiduum wewnątrz kolektywu, płynnego przechodzenia od bycia monadyczną jednostką do bycia częścią zbiorowości, praktyka bycia Zależnym, praktyka NadUżycia.

#pomysł na serię: anita wach #koncept, realizacja, wykonanie: tuka/wach #video: bb

#Do publiczności! ‚Parasite Now’ odbędzie się 8go grudnia o godzinie 20.30. Warunkiem wstępu jest okazanie biletu w formie przedmiotu, którego od dawna chcieliście się pozbyć, ale nie mieliście wystarczającego powodu, czy też odwagi… zepsuty zegarek, pamiątka z wakacji nad Bałtykiem, obrazek święty, ciupaga z Zakopca, przewodnik po Kazimierzu itd. Przedmioty powinny być wyprodukowane w Polsce lub jakkolwiek odnosić się do rodzimej polskości. Uwaga! Warunkiem udanego przebiegu wieczoru jest wasza obecność i wasze ‚rzeczy pospolite’. Przedmioty NIE ulegają zwrotowi. Zapraszamy.

Anita Wach# tancerka, choreografka, performerka i nauczycielka tańca współczesnego. Wieloletnia tancerka w Śląskim Teatrze Tańca Jacka Łumińskiego (1996-2003). Na początku 2004 roku dołączyła do zespołu warszawskiego Teatru Bretoncaffe realizując wspólnie projekty „SLAM.IN”, „SLAM.OUT” (2004) oraz „Taniec śniącego ciała” (2006), „Tańcząc Sarę Kane.” (2007), „Manifest Jaszczurki” (2007), „Topinambur” (2008), „Dion.Is.Us” (2009) „Ja Agaue” (2010). Stypendystka Pro Helvetii, Mobile Academy (2006) oraz ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011). Rezydentka Centrum Choreograficznego Zollwerein w Essen ( udział w projekcie Ewy Jaros Yi-Ya). Brała udział w polsko-izraelskich projektach: improwizacyjnym „Blind date” i interdyscyplinarnym (video i taniec) , współorganizowanych przez Artstations foundation(2008). Autorka projektów solowych: „Inch 1,5” (zrealizowany w ramach programu rezydencyjnego „Solo projekt” w Poznaniu,2006) performensu „V`” z premierą w Warszawie, improwizowanego solo „on/off” prezentowanego na Maat Festiwal oraz „Mute” zrealizowanego w ramach programu rezydencyjnego Maat Festiwal w 2013 roku. Współautorka spektakli: „weast.com”, którego prapremiera odbyła się podczas warszawskiej nocy tańca (współpraca z Ewą Jaros,2008) oraz w/restless ( współpraca z Magdą Tuką, Marcinem Cecko, Pawłem Smagałą, koprodukcja Fundacji Ciało-Umysł i Open Latitude,2012). Współpracuje z międzynarodowym kolektywem Via Negativa w Ljubljanie gdzie zrealizowała 2 solowe spektakle „Oops” (koprodukcja z Modul Dance i Art. Stations Foundation, 2012) oraz „100 toastów”(koprodukcja z Maat Festiwal, 2015) oraz współtworzyła spektakle: „Casablanca Therapy”(2010), „Shame”(2011), „Just the beginning”(2012) oraz „So on and so forth”). W 2016 roku objęła opieką choreograficzną spektakl „Dziewiąta” (produkcja Via Negativa, koprodukcja JaJaJaNeNeNe). Inicjatorka działalności kolektywu Kwartet Patetyczny w ramach , którego zrealizowała spektakl „gloria!” oraz współzałożycielka duetu artystycznego TukaWach (2013).

MAAT FESTIVAL CIAŁO NARODOWE 2017 idea, koncept, kurator programu: TOMASZ BAZAN / produkcja: JOANNA KOLSTRUNG i ARKADIUSZ SŁAWEK / współpraca: KAROL RĘBISZ, MACIEJ POŁYNKO, EWELINA KRUSZEWSKA, TOMASZ FABIAŃSKI, MACIEJ RUKASZ / zrealizowano z środków: Centrum Kultury w Lublinie oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego